Hej och tack för din fråga! Att få sin första mens kan kännas som en stor händelse på många sätt. Inte minst just hur, var och när man ska börja blöda första gången kan vara någonting som skapar oro. Du är inte ensam om denna känsla, utan det är något som många i din situation funderar över.
För det första brukar mensen inte börja i så stora mängder, utan kommer ofta i små ”etapper”. Under en hel mens brukar det sammanlagt komma ungefär 30–80 ml blod, alltså ungefär 2-6 matskedar. Detta är betydligt mindre än många föreställer sig, dessutom utspritt under många dagar. Ofta märker man den första mensen när man går på toaletten eller ser lite blod i trosorna. Det är ovanligt att man plötsligt blöder igenom kläderna direkt.
Också eventuell menssmärta är mycket olika från person till person, och kan också vara olika från månad till månad. Vissa kan känna en molande känsla några dagar innan mensen ska komma. Vissa mår illa och har svårare smärtor precis när mensen börjar. Vissa känner nästan inget alls. Ofta kan vanliga smärtstillande läkemedel hjälpa här, och svår smärta är ganska ovanligt. Om du i framtiden börjar få mycket smärtor så kan du kontakta vården och få hjälp.
Precis som du skriver kan man använda bindor, menskopp, tamponger eller menstrosor. Vad du gillar bäst och vad som passar i olika situationer kommer att klarna med tiden, då du fått din mens och lär känna ungefär hur du brukar blöda. Menstrosor är ett bra alternativ om man inte vet när mensen ska komma. Vissa menstrosor tar inte upp riktigt lika mycket blod som t.ex. en binda, så för vissa räcker det inte ensamt under de dagar då man blöder som mest. Men de passar ändå bra som ”back-up” då du inte vet när mensen kommer att komma. Då behöver du inte gå runt med binda varje dag för säkerhets skull, men har ändå ett visst skydd då den kommer. Om du märker att du börjar blöda, kan du bygga upp skyddet med att lägga in en binda i menstrosan. Det kan vara bra att kolla lite hur mycket blod olika menstrosor klarar av.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt att tänka sig att mensen skulle komma precis då du är och simmar. Simkläder med ett inbyggt skydd borde ändå fungera fint. Om mensen skulle komma medan du simmar är det oftast inte så att det plötsligt kommer stora mängder blod som direkt skulle synas i bassängen. Många märker istället mensen när de går på toaletten eller byter om efteråt.
Första mensen kan vara lite oroande, men det låter ändå som att du är väl förberedd. Du har mensskydd med dig, koll på olika alternativ, och en mamma som stöttar dig. Ofta märker man av mensen innan den syns utanpå kläderna, men även om det skulle hända att det blöder igenom så är det också okej. Det är en naturlig del av livet att få sin mens, och inget man behöver skämmas eller må dåligt över. Kanske kunde du också prata med någon kompis som kanske är i liknande situation? Det kan kännas skönt att ha någon att prata med som också kan stöda dig just i den situationen den dagen då mensen väl kommer.
Lycka till och ta hand om dig!
Sexualrådgivare Sonya