ÄrligtTalat-line

FAQ & regler

Du kan chatta privat med en professionell handledare eller vår egna psykolog när chatten är öppen på arligttalat.fi. Det finns en lila balk längst nere på sidan där du kan skriva. Du kan välja vem du vill chatta med, men har du ingen skillnad kan du chatta med den handledare som snabbast har möjlighet genom att klicka på “ingen skillnad”. Ibland måste du stå en stund i kö om vi handledare har andra privata chattar samtidigt, men vi tar alltid emot dig så snabbt vi kan.

Före du börjar skriva måste du ange ett “nickname”, kom ihåg att lägga ett namn som inte kan kopplas till dig om du vill hålla din anonymitet. Du behöver inte ge någon annan information om dig själv. Tiden för en privat chatt är alltid 45 minuter lång, men du kan komma in igen följande gång chatten är öppen och prata mera vid behov.

Chatten är öppen varje vardag både dagtid och kvällstid kl. 9-12 och 19-22. Om du behöver hjälp eller stöd under andra tider kan du kolla in vår sida med tips på andra stödtjänster som finns på svenska här. Du kan också gå in på chatt- och telefonkalendern för att se vilka andra stödtjänster på svenska för unga som håller öppet just nu.

Du kan prata om det som du är i behov av att prata om, det som känns viktigt för dig i stunden. Vi finns till för dig och lyssnar på dig. Exempel på teman vi ofta pratar om är psykisk ohälsa, ensamhet, studier, stress, kärleksproblem, relationer, sex,  jobb, prestationsångest etc.

Du hittar en lista på alla våra handledare här: https://unginfo.fi/arligttalat/handledare/.

Vi har vår egna utbildade psykolog Helena på plats på chatten varje dag må-to. Vi har personal från Unginfo som handleder och personal från våra samarbetspartners Krisjouren för unga, Folkhälsan, Barnavårdsföreningen, Decibel, Helsingfors stad och Ätstörningscentrum. De andra handledarna är timanställda handledare som jobbar/studerar inom den sociala branschen eller har erfarenhet av arbete med unga.

Det innebär att vi förutom handledarna och vår psykolog har bjudit in en gäst till chatten. Gästen kan vara en expert eller ha erfarenhet inom ett visst tema. Det kan exempelvis vara en sexualrådgivare eller en person med kunskap om ätstörningar. Om du har tips på ett visst tema eller en gäst du tycker vi ska bjuda in kan du skicka in via vår Instagramsida @arligttalatchatten eller via mejl på [email protected].

Vi bjuder alltid in gäster till chatten en gång i månaden oftast på tisdagar. Då har du möjlighet att anonymt chatta privat med gästen och ställa dina frågor kring temat. Varje privatchatt är alltid 45 minuter/gång.

Du har alltid rätt att vara anonym om du själv vill det, vilket betyder att det du berättar stannar mellan dig och handledaren. Du behöver lägga ett annat namn än ditt riktiga namn som ”nickname” om du vill hålla din anonymitet. Om du själv vill berätta vem du är och var du befinner dig kan handledaren hjälpa dig vid behov att ta ett ärende vidare. Du behöver inte ge ut någon information alls om dig själv ifall du själv inte vill. Handledarna på chatten har inte tillgång till någon annan information om dig än det ”nickname” som du sätter in när du inleder en chatt.

Du kan läsa mera om hur vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) här.

ÄrligtTalat-line

Anonymitet och regler

Handledaren har tystnadsplikt. Du har alltid rätt att vara anonym om du själv vill det, vilket betyder att det du berättar stannar mellan dig och handledaren. 

Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

Rättigheter och skyldigheter

Den ungas rättigheter och skyldigheter
  • Den unga har rätt att veta ifall han/han kan ta kontakt anonymt
  • Den unga har rätt att veta i vilken mån diskussionerna på chatten, privat eller allmänt, är konfidentiella
  • Den unga har rätt till förtroendefull, trygg och rättvis service
  • Den unga hänvisas vid behov vidare till annan service
  • Den unga är skyldig att följa chattens regler
Handledarens rättigheter och skyldigheter
  • Handledaren har rätt att befatta sig i beteende som bryter mot tjänstens och chattens regler
  • Handledaren binder sig till att arbeta enligt den bakomliggande organisationens principer och värden
  • Handledaren håller inte kontakt med den unga utanför arbetstiden
Vi godkänner inte:
  • kränkningar av något slag
  • spridning av sekretessbelagda uppgifter
  • hets mot folkgrupp
  • svordomar eller vulgära uttryck
  • kommersiella inlägg
  • inlägg som innehåller person- eller kontaktuppgifter av en annan enskild
  • vi öppnar inte bilder eller videoklipp